Insights Discovery

Het associatieve brein: Twister of persoonlijkheidstest?

Persoonlijkheidstesten worden in ons vakgebied heel veel gebruikt. MBTI, Insights, DISC, Management Drives, je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel iets van gemaakt. Wij hebben als bureau bijna alles in huis om deze toe te passen als de klant daarom vraagt. Wij geven de voorkeur aan Insights Discovery, gebaseerd op de theorieën van Carl Gustav Jung.

Insights is een inspirerend en praktisch instrument voor persoonlijke ontwikkeling en biedt een intuïtief raamwerk om jezelf en anderen beter te leren begrijpen. Insights Discovery gebruikt een eenvoudig en toegankelijk kleurenmodel om inzicht te krijgen in de unieke persoonlijke voorkeuren van mensen. Deze voorkeuren worden gemeten aan de hand van een korte online vragenlijst. De antwoorden daarop resulteren onder meer in een persoonlijk profiel van 20 bladzijden, waarin de individuele kwaliteiten en ontwikkelpunten in kaart worden gebracht.

Wij hebben ervaren trainers in onze team die geaccrediteerd zijn om Insights Discovery workshops te geven. Insights workshops zijn altijd interactief, verhelderend, positief en leuk! Het wordt veel gebruikt in teamtrajecten en in onze coachpraktijk waarbij het persoonlijk profiel een startpunt is van het coachtraject.

Als trainer van Insights kom je vaak voor verrassingen te staan. Sommige deelnemers zijn sceptisch en stralen het ‘been there, done that’  uit. Anderen zijn nieuwsgierig en zitten op het puntje van de stoel, of zijn afwachtend. De ‘kleurenmat’ die je als trainer gebruikt bij de workshop is groot, zo’n 4 meter in doorsnee, er staan nummers en kleuren op en de stoelen staan er omheen. Zonder uitzondering vragen alle deelnemers altijd of we Twister gaan spelen. Soms sluit ik met mijzelf een weddenschapje hoelang (minuten) het duurt voordat het woord “Twister” valt.. Ik heb de statistieken niet bijgehouden, maar het is veelal in de tweede minuut, zowel in internationale gezelschappen als in alleen Nederlandse. Het blijft een vreemd fenomeen dat ons brein een ronde mat met kleuren associeert met het gezelschapsspel “Twister” uit 1966 !

Kortom, als trainer weet je dat je de groep waarvoor je staat “voor de koffie” voor je moet winnen. Ik kan je verzekeren dat dit bij een Insights workshop al binnen 2 minuten het geval is!

Tags

Leave Yours +

No Comments

Comments are closed.

  • Comments are Closed